Eerste 3 maanden - Reisverslag uit Highfields, Australië van Iris Beets - WaarBenJij.nu Eerste 3 maanden - Reisverslag uit Highfields, Australië van Iris Beets - WaarBenJij.nu

Eerste 3 maanden

Blijf op de hoogte en volg Iris

18 April 2015 | Australië, Highfields

Eerste dagen in Sydney gespendeerd met alle exchange studenten vanuit de hele wereld. Finland, Amerika, Canada, Duitsland, Japan, Italië, Zuid Amerika en Nederland. Ik ben de enige uit heel Nederland dat naar Australië ging 3 maanden terug vanuit mijn organisatie. We waren in totaal met 39 mensen en het was een erg gezellige groep. Verbleef 3 dagen op een kamp zonder internet zo dat iedereen met elkaar moest praten en ervaringen konden delen.

Ik vertrok op een woensdag 28 januari en kwam aan in Sydney op donderdag nacht dus ik heb maar 2,5 dag doorgebracht in Sydney. Ik vind Sydney persoonlijk niet zo heel indrukwekkend en ik heb het meerdere mensen ook horen zeggen. Het opera house is mooi samen met de harbour bridge en het park er naast. Verder is er niet zo veel te beleven. Of ik weet er gewoon niet zoveel vanaf.

De zondag dat ik aankwam bij mijn gastgezin was overwelvend. We zaten nog geen uur in de auto onderweg naar huis gezellige babbel gehad en toen kreeg in te horen dat m’n host moeder haar moeder van de week was overleden en dat ik de volgende dag mee moest naar de begrafenis. Heel gek om mee te maken, maar het was wel erg interessant. De familie bij wie ik woon zijn niet echt gelovig, maar ze vieren dat iemand heeft geleefd en bekijken het heel positief.
Mijn host ouders zijn beide 53 jaar oud, mijn host moeder heet Susie, ze heeft 2 kinderen; Alexander 18 en Nicholas 13. Mijn host vader heet Bryant, hij heeft 4 kinderen; Thomas 20, Karen 16, William 12 en Nicholas 9. Thomas woont niet meer in huis, hij heeft net een kind gekregen. Hij woont samen met zijn vriendin. Karen gaat naar boarding school dat houd in dat je op school eet slaapt en natuurlijk naar school gaat. Ik zie haar niet zo vaak.

School.. eerste schooldag was erg gek liep allemaal niet zoals geplant ook door de begrafenis, maar er was dit meisje dat me rondleidde die niet echt mijn type vriend is dus ik had wat moeite met vrienden maken. Ik moet een uniform dragen. Dat is ook erg nieuw maar gelukkig hoef ik me nu niet meer druk te maken over wat ik vandaag of de volgende dag ga dragen. Scheelt ook weer in de was.
Het gaat beter, nu begin eindelijk een te settelen. Ik doe de makkelijke vakken aangezien ik niet echt zin heb om huiswerk te maken als ik soort van op vakantie ben. En ik heb toch al me diploma. De vakken die ik volg zijn:
Hospitality, koken en bakken vooral toetjes :D tot zover heb ik een paar taarten gebakken, baklava, slagroomsoesjes en nog meer.
Aardrijkskunde ( erg veel moeite mee heb een lerares die normaal gesproken het hoogste niveau Engels geeft dus ze praat enorm veel en alles door elkaar en heel veel dubbel.
Easy English, omdat het echt veel te makkelijk is. Er zijn 2 mogelijk heden in Engels, heel makkelijk of heel moeilijk. Misschien dat ik in het loop van t jaar moeilijk Engels ga doen om m’n Engels nog beter te verbeteren.
Easy wiskunde, ik ga hier absoluut echt niet me best voor doen, ik haat wiskunde. Moet het doen omdat het een verplicht vak is. Maar omdat het zo makkelijk is heb ik er op het moment nog geen problemen mee.
Recreatie studie, ik heb net de eerste periode achter de rug en in die periode heb ik zwem les gehad in reddingzwemmen. Echt super leuk. Deze periode gaan we starten met klimmen. Hoe je het best een berg kunt beklimmen enzo. Lijkt me ook echt heel erg leuk.
Manual arts is houtbewerking, maar ik ben een uitzondering en ik mag mijn eigen surfboard ontwerpen en ontwikkelen. Er zijn wat problemen aangezien de school geen fiberglass wil toestaan. Dit is de laag dat over het surfboard heen gaat om het stevig te maken. De school is bang dat ik het in m’n oog krijg en blind raak.
Verder doe ik op woensdag middag sport.
Mijn schooldagen beginnen om 8:50 tot 14:55. Super chille dagen heb elke dag maar 4 lessen en het gaat me allemaal wel prima af.

Mijn gast gezin is echt super we doen echt heel veel activiteiten de eerste paar weekenden zijn mijn host dad en ik naar een motorcross event geweest en we hebben geholpen als vrijwilligers met het opzetten van de baan en de decoraties en uiteindelijk mogen vlaggen. En ik vond het echt een super ervaring.
Als je in NL 3 uur met de auto ergens heen rijd zit je misschien ergens in Duitsland of België en dat zie je ook echt verschil in cultuur en infrastructuur. Je kan hier voor 3,5 uur met de auto rijden en geen enkel verschil zien, de wegen zijn allemaal hetzelfde, de bomen en de huizen. We zijn een weekendje naar de middle of nowhere geweest Kin Kin.. er wonen echt maar 80 mensen in dat dorp. Het enige verschil dat ik heb gemerkt is dat ik geen bereik had op m’n telefoon of laptop. En dat er in Australië heel veel powerlines zijn.
Ik ben aan het leren hoe een crossmotor werkt en tot nu toe heb ik het echt super naar m’n zin, paar ongelukjes gehad maarja dat hoort er bij.
2 uur rijden vanaf de plaats waar ik woon was laatst een watermeloen festival. Erg grappig om mee te maken je kan meloenskiën op een baak van 60 meter. Elke voet zit in een sappige soort van uitgeholde watermeloen en je moet je vasthouden aan een touw, 2 mensen trekken je voort aan het touw en dan moet je proberen het uit te houden tot het eind.

Er is een organisatie in Tasmanie die City Slides organiseert, dit jaar was er 1 in Toowoomba dat is vlakbij van waar ik woon. De city Slide is een mega lange waterglijbaan van 350 meter. En ik mocht daar bij zijn samen met mijn host familie. En ik heb genoten.

Ook ben ik een weekendje naar een van de andere exchange studenten geweest, Toby hij komt uit Amerika. Hij woont soort van dichtbij een uurtje of 2 rijden naar de Sunshine Coast. We hebben watervallen bezocht in het regenwoud en we zijn naar een big cart track geweest.

Afgelopen paasweekend zijn we naar Somerset geweest dat is een super mooi meer waar je heel goed kunt waterskiën, ik heb het geprobeerd maar bak er niet zoveel van heb m’n armen gebogen in plaats van gestrekt. En ik ga nogal vaak in een split wat niet de bedoeling is. Ben inmiddels pro in belly splash. Verder heb ik ook leren wake boarden wat echt super gaaf is ben er best goed in, tenminste beter dan in had verwacht na 3 dagen. Ook heb ik leren kneeboarden, maar door mijn rug is dat erg lastig.

Uitstapje naar de familie Beets in Melbourne, tante Gea had mijn vlucht geboekt en een weekje naar de Grampians geregeld. Voor de gene die niet weet wat dat is, Het zijn wandelpaden door het bos en je kan wandelingen doen naar een berg of naar de watervallen. Wij hebben beide gedaan.. wat had ik toch een spierpijn, helemaal niet gewend om 5 km heen en 5 km terug een berg op te klimmen, uitzicht was uit eindelijk wel erg mooi. En daar gaat het allemaal om.
Monique, Shannon en ik hebben een road tripje gedaan, over the Great Ocean Road langs de 12 Apostels, langs een ander gedeelte van de 12 Apostels. En we zijn naar ‘de koala weg’ geweest, vroeger was er een hele lange weg met alleen maar koala’s in de bomen. Maar tegenwoordig is het wat minder, maar ik heb er evengoed wel heel veel gespot.

  • 18 April 2015 - 17:24

    Karin:

    Super Iris, zo je verhaal verteld. ik vind het heel leuk om je ook zo te volgen. Zet m op. Maandag weer naar school.
    groetjes, mama

  • 30 April 2015 - 08:59

    Mireille:

    Nice sis!! Ik ben jaloers!! Beetje motorcrossen, beetje wakeboarden en leuke dingen doen met zwemmen, leuk!
    Ik kijk uit naar je volgende berichtje en fotos!
    Xxx mie

  • 30 April 2015 - 11:39

    Annabellie:

    leukkkkkkkk segggggggggg

  • 30 April 2015 - 12:48

    Sjef:

    Dat klinkt wel heel erg leuk andere even jaloers maken.
    Gewoon dat je van tevoren niet weet wat je weer ga meemaken leuk en spannend hoor.
    Heel veel groetjes Sjef

  • 30 April 2015 - 12:54

    Corrina:

    Gaaf hoor Iris, geniet maar lekker daar aan de andere kant van de wereld.
    Groetjes van ons allemaal vanuit Middenmeer

  • 02 Mei 2015 - 10:43

    Larissa:

    Klinkt allemaal super chickie!! Geniet ervan xxxx

  • 30 Mei 2015 - 19:52

    Oma:

    hoi iris hoe is het met jou?
    ik ben vanmiddag bij jouw vader en moeder. mama heeft lekker eten gekookt.straks brengt mama mij weer
    naar huis. veel groetjes en tot een volgende keer. oma doeg.en een kusje.

  • 07 Juni 2015 - 15:30

    Adja:

    dag Iris, heel leuk om je verhaal te lezen. Fijn dat je het zo goed hebt bij je host familie. Leuk dat je zoveel sportieve activiteiten doet. Pro in belly splash: erg grappig, ik hoop dat je daar ook een filmpje van hebt. Ook leuk dat je wakeboarden hebt ontdekt, Tessa heeft op vakantie elektrisch skateboarden gedaan in Frankrijk. Dit komt uit US en is in Europa nog nauwelijks ontdekt, zij vond het ook super. Wij gaan nu ook op zoek naar iets wat daar op lijkt. Misschien ook wel wakeboarden. Superleuk dat je je eigen surfboard gaat ontwerpen en maken. En een studie recreatie: wat een goede richting! We hebben komend weekend familieweekend in centerparcs, we missen je nu al. Iris, super dat je zo geniet, in deze heel speciale tijd. Lieve groeten vanuit IJsselstein

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Highfields

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

18 April 2015

Eerste 3 maanden
Iris

Jaartje op uitwisseling naar Australië, wie wil dat nou niet? Ben je benieuwd wat ik allemaal mee maak? Leef je uit een lees mijn verslag. Ps, samenvattingen maken enzo is absoluut niks voor mij. Ik doe dit voor mijn moeder.

Actief sinds 14 Jan. 2015
Verslag gelezen: 1769
Totaal aantal bezoekers 3393

Voorgaande reizen:

14 Januari 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: